הדס לאור אשור - חינוך יצירתי, כתיבה ועריכה

סיפורים לילדים  »  לימודי כתיבה יוצרת - למה זה כדאי? מאמר חיצוני

לימודי כתיבה יוצרת – למה זה כדאי?
מאת עדי דן האוניברסיטה הפתוחה
 
אנשים שאוהבים ספרות ושירה וחוטאים בכתיבה למגירה, וגם כאלה שמפנטזים על קריירה ספרותית, יכולים למצוא עניין מיוחד בלימודי כתיבה. לימודי כתיבה יוצרת יכולים להעניק לכם כלים ליצירה בוגרת ואיכותית בז'אנרים שונים של כתיבה, ולקריאה ביקורתית, תוך כדי חוויה מעשירה ומצמיחה.
איך לומדים כתיבה יוצרת
בדרך כלל, לימודי כתיבה יוצרת נערכים בקבוצות קטנות, של בין ארבעה לעשרים משתתפים ובהנחיית מורה בעל רקורד מקצועי מוכח בתחום הכתיבה. משך הלימודים משתנה בהתאם למטרה: אפשר להירשם לסדנת כתיבה בסיסית וחווייתית בת עשרה מפגשים שבועיים, מספר שעות כל אחד, ואפשר להירשם ללימודים של שנה ושנתיים במגמות שונות של בתי ספר לאמנות הכתיבה או מגמות התסריטאות בבתי הספר לקולנוע. לחוויה הקבוצתית בלימודי כתיבה יוצרת ערך מוסף מיוחד: אנחנו חושפים באמצעותה את הכתיבה שלנו בפני העולם, וזוכים למראָה, דרך ביקורת בונה מצד האחרים, על האופן שבו אנו מבטאים את עולמנו הפנימי.
תכני הלימוד
כתיבה יצירתית בעלת איכויות, נשענת במידה רבה על כישרון טבעי של הכותב ועל המטען והעושר הספרותי שצבר בחייו. יחד עם זאת, לימודי כתיבה יוצרת יכולים ללטש את יכולות הכתיבה בכמה היבטים עיקריים : בקורסים לכתיבה יוצרת יש מרכיב של העשרה ומפגש מעורר השראה עם יצירות קאנוניות חשובות, הכרת ז'אנרים ספרותיים שונים ולימוד יסודות כתיבה חשובים. בנוסף מעניק קורס כתיבה יוצרת כלים לקריאה ביקורתית של טקסטים, המאפשרים לכותב, השקוע בעוצמות של תהליכי הכתיבה, התבוננות חיצונית ונקייה יותר על התוצרים שלו.
לימודי כתיבה יוצרת כוללים לימוד סוגות ספרותיות, בניית מהלך עלילתי, שימוש באמצעים ומבעים ספרותיים, פיתוח דמויות ועוד. הלימודים כוללים תרגילים והתנסויות מעוררות מחשבה בכתיבה לסוגיה.
כתיבה יוצרת והתפתחות אישית
במהלך לימודי כתיבה יוצרת יוכלו כותבים המעוניינים לפרסם את יצירותיהם ולהיות סופרים מקצועיים, לרכוש כלים להבנת העולם הספרותי ושוק ההוצאה לאור. אך התכלית של לימודי כתיבה יוצרת אינה לצרכים פרקטיים בלבד. העמקה בכתיבה פירושה גם העמקה אל תוך העצמי של הכותב. כתיבה יצירתית אמיתית היא תהליך נפשי של עיבוד רגשות ותכני חיים לכדי מוצר ספרותי נהיר ותקשורתי. קורס כתיבה יוצרת דורש מהמשתתפים בו להיות מחויבים לתהליך ההתפתחות האישי, לא פחות ממחוייבותם לביצוע התרגילים. קורס משמעותי הוא קורס שבו הכותב עובד בעצמו תהליך חשוב של הכרות מחודשת עם עצמו, עם המוטיבציות שמניעות אותו, עם כאבים לא פתורים מהעבר,  המעובדים בסובלימציה לסיפור או לשיר. כשאלה מתקיימים, לימודי כתיבה יכולים להוות כלי חשוב בשיפור יכולת הביטוי ולהשפיע על ההתפתחות וההעצמה האישית של המשתתף בהם.
 
 
 



ייעוץ לשוניייעוץ פדגוגיעריכה אקדמית
© כל הזכויות שמורות - הדס לאור אשור - חינוך יצירתי, כתיבה ועריכה
- בניית אתרי אינטרנט PureSimple -