הדס לאור אשור - חינוך יצירתי, כתיבה ועריכה

מכוניוני - ספר ילדים אהוב | שעת סיפור והפעלה מרגשת »  דפי רעיונות לגננת

מכוניוני | רעיונות לגננת

ספר ילדים מאת הדס לאור אשור  |   איורים: מירי מנדל  |  הוצאת אחיאסף 2001

לרכישת הספר לספריית הגן, עם הקדשה אישית ממני - שלחו הזמנה עכשיו.

אילו רעיונות ונושאים מזמן הספר לשיחה ולפעילות עם הילדים?

  1. זהירות בדרכים – מה דומה ומה מבדיל בין מכוניוני לבין כל מכונית אחרת שאתם מכירים? מתן דרור לדימיון בתוך מסגרת ברורה (סיפור ומשחק) יחזק אצל הילדים את המודעות לחוק ולמגבלות של המכונית ושל הנהג ב"עולם האמיתי". 
  2.  יום המשפחה – יחסי הורים וילדים. האם אנו, המבוגרים (הורים ומחנכות) - מעודדים עצמאות ויוזמה אצל ילדינו, או שמרנות והליכה בתלם?; מכוניוני – זה אני! מה דומה ומה שונה בין מכוניוני לבין כל אחד מאתנו? בעזרת הסיפור אנו הופכים את ההקבלה בין השניים לחוויה של חום וקירבה בין הורים וילדים.
  3. סופר, מאייר, ספר, ספרייה – כל אלה ראוי שיהיו חלק בלתי נפרד מחיינו. בעזרתם אנו מבססים ערכים הומאניסטיים ומעודדים יצירה, מחשבה, דימיון ושיחה. הספר מכוניוני ושתי היוצרות שלו יכולים להמחיש זאת. 
  4.  יוזמה, דימיון ויצירה – אני אחד, יחיד ומיוחד, כמו היצירה שאני יוצר. בעזרת יוני והמכונית שלו נעודד מקוריות ונפתח העזה ביצירה.
  5. חינוך טכנולוגי – פירוק והרכבה כיד הדימיון הטובה הנם אמצעי לעידוד סקרנות, חקר, חשיבה מורכבת, מיומנות טכנית וביטחון עצמי. אל המסע הזה נצא עם מכוניוני.
  6. שימור הסביבה – מה מקומן של הגרוטאות בחיינו? האומנם הן מטרד בלתי נמנע? ה"אשפה" כאתגר יצירתי ומקור לסיפוק - למכוניוני יש מה לתרום בנושא.
  7. שיתוף פעולה: מכוניוני – זה אנחנו!   איזה "שלם" אפשר ליצור מ"חלקים" רבים? מה תורם כל אחד ואחד מאתנו להצלחתה/ ליופיה/ לאיכותה של הקבוצה או החברה. יוני נתן לנו דוגמא טובה.
  8. לקיחת אחריות על מעשה ידינו – "אני פירקתי – אני ארכיב". יוני שומר על שלוותו לשמע דברי התוכחה של אמא, ולוקח אחריות. באילו תחומים בחיינו אנחנו נדרשים לקחת אחריות?
  9. פתרון בעיות – כאשר אנו מצוידים בגלגלים הנכונים, האוטו שלנו – הכל הוא יכול. ה'אוטו' שלנו הוא משל ל'אני' שלנו. למכוניוני שישה גלגלים. גלגלים אלה מובילים את מכוניוני לכל הכיוונים, והם משל ליכולות הרבות הטמונות בנו, להיות הנהגים של עצמנו, לגלגל עצמנו הלאה מעל לכל המכשולים, לאחוז בהגה החיים שלנו. אילו גלגלים יגלגלו אותנו אל מחוזות חפצנו?
  10. חג פורים – כל הגן מתחפש בתחפושת שעוד לא נראתה כמוה ויוצא ל"עד-לא-ידע" צבעונית. האירוע משלב עבודת כפיים, חלוקת תפקידים, תנועה מתוכננת ומתואמת מראש, עבודת צוות וכמובן – תחפושת. איך אפשר להתחפש למכוניוני? הרשו לעצמכם להיות מופתעים... 
  11. חגיגה מילולית – "אם נהיה עליזים וזריזים – נלמד כאן ביחד המון חרוזים!" חריזת חרוזים כאמצעי לפיתוח שפה עשירה ומדויקת.

    דפי פירוט ויישום לכל הרעיונות הנ"ל הורידו כאן
     חוברת שלמה. 


להשתמע, הדס,
המספרת שלכם. 
שאלו אותי על סדרת אוריינות בגן שלכם




ייעוץ לשוניייעוץ פדגוגיעריכה אקדמית
© כל הזכויות שמורות - הדס לאור אשור - חינוך יצירתי, כתיבה ועריכה
- בניית אתרי אינטרנט PureSimple -